Do registru historických a sportovních vozidel lze zapsat historické motorové a přípojné vozidlo starší 30 let se schválenou způsobilostí k provozu na pozemních komunikacích, které splnilo podmínky testování a u nějž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzv. povinné ručení).
Do registru historických a sportovních vozidel lze zapsat jen historické vozidlo (dále jen HV), které není vedeno v běžném registru silničních vozidel České republiky nebo v registru vozidel jiného státu.
Registraci HV (veteránů) do registru historických a sportovních vozidel řeší obecní úřad obce s rozšířenou působností bez ohledu na trvalé bydliště vlastníka vozidla, místa podnikání nebo sídla vlastníka motorového nebo přípojného vozidla. Tuto registraci lze od září 2023 nově provést na jakémkoliv úřadu jako v případě běžných vozidel, který disponuje specializací na registr HV.
Pokud má být vozidlo starší 30 let registrováno na běžnou SPZ, lze jeho registraci rovněž provést na jakémkoliv úřadu.
Rádi Vám zajistíme prostřednictvím KLTK č.11-51 testaci HV a připravíme k přihlášení HV do registru vozidel. Provedeme testaci i k osvobození od ekologické daně (EKO poplatku) pokud budete HV přihlašovat na tzv. bílé SPZ a bude splňovat statut HV.
· původní typ motoru a převodovky, dodávaný v tomtéž období výrobcem
· dobrý technický stav a bezchybná funkčnost,
· původní typ a rozměry ráfků (disků) dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků (disků) z volitelného vybavení, které bylo výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období normální životnosti vozidla (viz. kodex FIVA), původní nebo dobové poklice (použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem, např. prospekt, časopis, katalog doplňků apod.),
· karoserie bez koroze,
· jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu oděrek a jiného poškození), jiná situace je u původního laku, který ještě nebyl nikdy přestříkáván – v zájmu zachování originality je možná větší benevolence v posuzování oprav laku (posouzení probíhá individuálně),
· dobrý povrch chromovaných částí auta,
· dobrý povrch hliníkových částí auta,
· absence jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty, různé nápisy či jiná vylepšení, nedobová audio/video technika apod.),
· všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku výroby,
· čistota karoserie, motoru a podvozku (letité nánosy mastnot ani čerstvé úniky olejů nejsou akceptovány),
· zachovalý interiér v pěkném stavu bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně spravené čalounění, nekompletnost interiéru nebo náhrada jeho součástí moderními prvky),
· výše uvedené v podstatě říká, aby posuzované historické vozidlo mělo aktuálně co možná nejbližší možnou podobu s originálem vyrobeným v továrně v dané době.
1. Testování na historickou původnost - provádí vybraní a vyškolení testační komisaři. Jde o testování pro získání "Průkazu historického vozidla", jenž je nezbytný k účasti na významných veteránských akcích (většinou mezinárodních), k jednání s pojišťovnami o snížení povinného ručení, pro ekologické úlevy při přepisu vozidla (platné od roku 2009), při uplatňování pojistné události u vozidel s běžnými SPZ a v měření emisí i kontroly na STK. Vozidla, která nemají SPZ, mají toto testování jako 1. kolo testace k získání zvláštních registračních značek pro historické vozidlo (bílo-zelená), neboli také nazývané veteránské SPZ.
2. Testování na technickou způsobilost se nově posuzuje na STK
- dříve byla technická způsobilost historického vozidla posuzována krajskými komisaři, nově jsou historická vozidla kontrolována technickou prohlídkou na STK (úpravu přináší vyhláška 211/2018 Sb. s přílohou č. 23).
Od září 2023 se prodlužuje povinnosti testovat historické vozidla ze 2 na 5 let (u aut na běžných SPZ tetovaných od března 2023 i zpětně, u zelených vetránských ZRZ až od 1. 9. 2023). Jednou za 5 let tak musí dojít k přetestování hitorického vozidla, jinak je provozování vozidla na veteránských značkách protiprávní, stějně jako v případě neplatné STK u běžných vozidel. Pojišťovny na základě propadlé testace mohou odmítnout pojistné plnění, pokud dojde k nehodě.
Pokud je testováno vozidlo na běžných černo-bílých SPZ, tak testace platí nově rovněž 5 let (a to od března 2023 i zpětně). Poté je nutné uskutečnit novou testaci. V případě historického vozidla se na STK neprovádí měření emisí (pokud vozidlo nemá řízený kartalizátor), pouze kontrola technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Platnost testace bude deklarována vydáním platné a potvrzené „Žádosti o testování“ (protokol o textaci) a zapsáním této testace do ID systému registru vozidel.
Pokud má vozidlo získat veteránskou značku, musí nejen projít testováním na historickou původnost (tzv. klubová testace), ale i testováním na technickou způsobilost (nově na STK). Jedná se o testování na technickou způsobilost provozu vozidla na pozemních komunikacích podle platných předpisů na jakékoliv STK. Obě testování v případě žádosti o "Veteránská čísla" musí proběhnout do jednoho měsíce.
Tento doklad obdrží každý veterán po registraci na registru historických a sportovních vozidel.
Pokud se rozhodnete pro prodej veterána, nebo jste ho získal např. v dědictví, pak je nezbytné provést převod na aktuálního vlastníka.
Nově se status veterána a veteránské doklady k vozidlu při změně majitele vozidla (při prodeji, dědictví apod.) na nového majitele nemění. Tato novinka vstoupila v platnost 1. 9. 2023. To znamená, že nový majitel nemusí proces získání statutu veterána projít s vozidlem opakovaně.
Pokud si dovezete veterána ze zahraničí, čeká vás stejný postup jako v případě veteránů z České republiky. Vždy je dobré mít k dispozici nabývací doklad k danému vozidlu. Dále musíte absolvovat testace dle toho, zda si přejete veteránskou značku nebo běžnou SPZ. Předkládají se všechny doklady, které k historickému vozidlu ze zahraničí máte - technický průkaz, doklad o vyřazení vozidla apod.
· historické vozidlo musí být udržováno v historicky věrném stavu a není určeno ke každodenní přepravě,
· historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby.
· veterán má nízkou sazbu povinného ručení,
· veterán je osvobozen od platby ekologické daně (EKO poplatku),
· status veterána potvrzuje vlastnictví prověřeného vozu historické hodnoty s možným sběratelským potenciálem.
Při přihlášení historiského vozidla se předkládá mimo jiné i doklad o povinném ručení, tzv. zelená karta (v současné době již bílá). Výše povinného ručení u veteránů bývá velmi nízká, může být i na 1/12 běžné ceny povinného ručení.
Pouze registr historických a sportovních vozidel může vydávat veteránské značky a průkazy historického vozidla. Ne na všech registrech v celé ČR je možné takovou registraci vyřídit. Ve větších městech bývá tento registr historických vozidel veden samostatně, např. jen na jednom z pracovišť v daném městě.
Při registraci historického vozidla místně příslušný úřad na základě předložení protokolu o platném testování vydá průkaz historického vozidla a osvědčení o registraci vozidla. Historickému vozidlu přidělí zvláštní registrační značku pro historická vozidla a vydá tabulku s registrační značkou pro historické vozidlo.
Registrace historického vozidla probíhá nově na jakémkoliv registru vozidel bez ohledu na trvalé bydliště. Nově je možné provést registraci v jakémkoliv kraji.
· zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů,
· vyhláška č.343/2014 Sb., o registraci vozidel,
· vyhláška č. 355/2006 Sb., o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek testování historických a sportovních vozidel.
· zákon č. 500/2004 Sb., správní řád,
· zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
· Pravidla pro jednotné testování historických vozidel jsou stanovena v příloze č. 6 k vyhlášce č. 355/2006 Sb.
Testování – Kralupský spolek přátel historických vozidel
Testace HV, KLTK 11-51, čtyři komisaři s oprávněním testací v plném rozsahu:
Cena za testace:
prvotní kompletní pro ZRZ (zelené)
5.500,- člen KSPHV
6.500,- nečlen
prvotní bílé SPZ – eko daň
5.500,- člen KSPH
6.500,- nečlen
opakovaná testace
2.500,- člen KSPHV
3.500,- nečlen
Zájemci o testování nás mohou kontaktovat na emailu: info@veteranikralupy.cz